Решение № 74 от 17.11.2021 г. по АНД № 137/2021
г.
Съдия – докладчик Славка Кабасанова
Производството е по реда на чл.59 ЗАНН, във вр. с чл.189, ал.8 ЗДвП.
Образувано е по постъпила жалба от И.А.М. ЕГН ..., постоянен адрес: гр.Д., ул..... № ...., против електронен фиш серия К № 5028068, издаден от ОД на МВР гр.Смолян, с който за нарушение по чл.21, ал.2 във вр. с чл.21, ал.1 ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.3 ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 100 лева. Жалбоподателят моли електронният фиш да бъде отменен, като незаконосъобразен.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, не изпраща представител.
Ответникът по жалбата ОД на МВР Смолян, редовно призован, не изпраща представител в съдебно заседание. От гл.юрисконсулт К.В. е постъпило писмено становище, в което се излагат доводи за отхвърляне на жалбата.
РП Смолян, ТО Чепеларе, редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание, не ангажира становище.
От събраните по делото писмени доказателства и като взе предвид становищата на страните, съдът приема за установено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е допустима като подадена в срок от лице, с интерес да обжалва. Разгледана по същество, тя се явява неоснователна.
Електронен
фиш за налагане на глоба серия К № 5028068 на ОД на МВР гр.Смолян е издаден
срещу И.А.М. за това, че на 03.06.2021 г. в 15:15 часа, в Община Чепеларе на
път II-86
От справка от база данни КАТ е видно, че автомобилът към датата на нарушението е собственост на жалбоподателя.
По
делото е представено удостоверение за одобрен тип средство за измерване №
10.02.4835/24.02.2010г. на БИМ, от което се установява, че то е издадено на „Тинел Електроникс” ООД град
София, относно мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на
правилата за движение тип „TFR1-M”, вписано в регистъра на одобрени за
използване средства за измерване под № 4835, че срока на валидност
на мобилната система е до 24.02.2020г. Съгласно чл. 30 ал.5 от Закона за
измерванията, ако срокът на валидност на одобрения тип е изтекъл, намиращите се
в употреба средства за измерване, които отговарят на одобрения тип, се считат
от одобрен тип. От протокол №1-47-21 за проверка на мобилна система за
видеоконтрол от 11.02.2021г. е видно, че мобилната система за
видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение с
идентификационен номер 617/12, тип „TFR1-M”, е
преминала проверка в Български институт по метрология на 11.02.2021г. и
отговоря на метрологичните изисквания; че допустимата грешка при измерване на
скоростта до
Приобщен
е протокол за използване на АТС от 04.06.2021 г., от който се установява, че
контрол на скоростта на движение на МПС на 03.06.2021 г. е извършван с АТС
TFR1-M № 617 на път II-86 81+
Съгласно
чл.21, ал.1 ЗДвП при избиране скоростта на движение на водача на пътното
превозно средство от категория В, е забранено да превишава
Електронният
фиш съдържа всички реквизити, предвидени в чл.189, ал.8 ЗДвП, а именно,
териториалната структура на Министерство на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото на извършване на нарушението - път
II-86 81+
Законодателят е въвел специална процедура, по реда на която се ангажира отговорността на водачите на МПС, изключваща общия ред на налагане на административни наказания с АУАН и НП. Съгласно чл. 9 от Наредба №8121з-532 за автоматизираните технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от МВР, обн.ДВ.бр.36/19.05.2015г. за осъществяване на контрол с АТСС служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока. Служителят включва автоматизираното техническо средство или система и извършва необходимите първоначални настройки за започване на автоматизирания контрол и поставя начало на работния процес. По време на измерване на скоростта от мобилно АТСС служителят може да осъществява наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и подпомагане на движението, както и контрол за спазване правилата за движение. След изтичане на времето за контрол служителят изключва автоматизираното техническо средство или система.
Санкцията
е определена правилно. Съгласно чл.182 ал.2 т.3 ЗДвП Водач, който превиши
разрешената скорост извън населено място, се наказва, с глоба 100 лв. за превишаване
от 21 до
Видно от плана за организация на движението в процесния участък, изискан от Областно пътно управление Смолян, при движение в посока от гр.Пловдив към гр.Смолян преди бензиностанция „Круиз“ са поставени два пътни знака В26 "Забранено е движението със скорост, по-висока от означената".
На
км.81+500 е поставен знак В26, забраняващ движението със скорост, по-висока от
В
жалбата се сочи, че не е ясно в кой режим е работила радарната уредба. От
информацията във видеоклипа и инструкциите за експлоатация на мобилната система
за видеоконтрол се налага извода, че радарът е измервал скоростта само на
движещи се срещу радарния лъч- на това сочи стрелката сочеща надолу; Обсег М
сочи, че е засичана скоростта на разстояние 100-
Видно
от снимката на АТС, то е и било разположено в служебен автомобил, който е
бил паркиран на изхода на бензиностанция „Круиз“ в
посока гр.Смолян. От извадката от плана за организация на движението се налага
извода, че се е намирал на км 81+740. Доколкото знак В26, забраняващ движението
със скорост, по-висока от
Жалбоподателят сочи, че електронният фиш не е датиран. Това е така, но видно от приложената по административно-наказателна преписка разпечатка от АИС, електронния фиш е съставен на 16.07.2021 г.
Доколкото според съда жалбоподателят е извършил вмененото му нарушение и в хода на административно-наказателно производство не се установява да са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила препятстващи правото му да разбере „административното обвинение“ и да осъществи защитата си срещу него, обжалвания електронен фиш следва да бъде потвърден като законосъобразен. Голяма част от възраженията в жалбата са за невръчване на жалбоподателя ведно с ЕФ на материалите по преписката, но доколкото нито ЗДвП, нито Наредба №8121з-532 за автоматизираните технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, предвиждат връчване на цялата преписка ведно с ЕФ на нарушителя, съдът намира възражението за необосновано. Жалбоподателят има възможност да се запознае с всички доказателства по преписката в хода на съдебното следствие.
С оглед изхода от спора и според правилата на чл.63, ал.5 от ЗАНН, вр. с чл.37 от Закона за правната помощ, вр. с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответната страна юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева.
Водим от горното, съдът
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 5028068, издаден от ОД на МВР гр.Смолян, с който на И.А.М. ЕГН ..., постоянен адрес: гр.Д., ул..... № ..., за нарушение по чл.21, ал.2 във вр. с чл.21, ал.1 ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.3 ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 100 лева.
ОСЪЖДА И.А.М. да заплати на ОД на МВР гр.Смолян сумата 80лв. разноски по делото, представляващи юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните с касационна жалба пред Административен съд Смолян.