Протокол от съдебно заседание от 23.11.202 г. по гр.д. № 230/2019 г.

 

Ищецът Ю.Д., редовно и своевременно призован, не се явява и не изпраща представител в съдебно заседание.

Ответникът Изпълнителна агенция „....“ при Министерство на отбраната, редовно и своевременно призован, се представлява от юрисконсулт И.М., надлежно упълномощен.

Явяват се вещите лица д-р З.К. и К.Х., редовно и своевременно призовани, от които е постъпило заключение по назначената съдебно-техническа експертиза в срок.

Юрисконсулт М.: Да се даде ход на делото.

Съдът счита, че не са налице процесуални пречки за даване ход на делото, затова

О П Р Е Д Е Л И:

ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО

ДОКЛАДВАТ се писмо от Изпълнителна агенция „....“ при Министерство на отбраната с вх.№ 9901787/06.08.2020 г., с което се представят изискани документи; писмени бележки от адв.П. с вх.№ 9902104/11.11.2020 г. на Районен съд гр.Чепеларе, ведно със списък за разноски; молба от адв.П. с вх.№ 9902103/11.11.2020 г. на Районен съд гр.Чепеларе; молба от адв.П. с вх.№ 9902112/16.11.2020 г. на Районен съд гр.Чепеларе; заключение от д-р К. с вх.№ 9902000/09.10.2020 г. на Районен съд гр.Чепеларе.

Сне се самоличността на вещите лица, както следва:

К.В.Х. на .... години, ......, без родство и дела със страните по делото.

Д-Р З.А. К. на ... години, ..... , без родство и дела със страните по делото.

На вещите лица се напомни наказателната отговорност по чл.291 от НК, същите обещаха да дадат заключение по съвест и знание.

Вещото лице Х.: Поддържам заключението.

Вещото лице д-р К.: Поддържам заключението. Моля да не вземате предвид заключението, което сама съм изготвила.

Вещото лице Х.: Има въпроси, на които не можахме да дадем категоричен отговор, тъй като са въпроси, които изискват физически контрол със задна дата. Например дали продуктите са теглени при постъпване в кухнята, на такъв въпрос не можем да отговорим. Концентрирали сме се и сме извършили преглед на документите за по-кратък период отколкото беше зададен от процесуалния представител на ищеца, като периодът е месец август. Избрали сме този период, тъй като обхваща един от периодите, в които главния готвач е бил в отпуск и трябваше да проверим дали са подписани документите за вътрешен трансфер при постъпване на продуктите в кухнята. През месец август е била ревизията. Визирани са два периода единия м.юли, другия м.август. Изчерпателно в таблица сме посочили документите за вътрешен трансфер за периода от 08.07-12.07.2019 г., където всички документи са подписани и една таблица за периода 06.08-16.08.2019 г., където сме описали всички документи, съответно подписаните и неподписаните. За някои от документите за вътрешен трансфер на продукти от склада към кухнята за м.юли е записано, че документите са подписани. Не сме посочили за част от тях на кой е подписа. Моля да имате предвид, че там, където сме посочили, че Ю.Д. е подписал тези документи, съм разговарял с него и той посочи, че той ги е подписал. Тези, които са посочени като "подписани", не съм установил от кого са подписани. Доверили сме се на Ю.Д. за документите, които посочи, че той е подписал, като взехме предвид датите, които са посочени като въпроси по допуснатата експертиза. В отговора на исковата молба се твърди, че за тези периоди Ю.Д. е бил в отпуск. Нямали сме задача да издирваме, кой го е замествал и кой е полагал подпис на документите за вътрешен трансфер на продуктите от склада към кухнята, когато е бил в отпуск за периодите 08.07 – 12.07.2019 г. и 06.08-16.08.2019 г.

Юрисконсулт М.: Нямам въпроси към вещите лица.

Вещото лице Х.: Запознахме се с инструкцията, съгласно която продуктите се закупуват от „Метро”, след това се завеждат в склад по една специална програма. Механизмът на постъпване на продуктите в кухнята сме го записали в заключението, като днес разяснявам следното:  Работи се по една Инструкция, в която са записани какво следва да бъде движението, документирането на стоките от постъпването до тяхната реализация.

Вещото лице д-р К.: След закупуването на продуктите от „Метро”, постъпват в склада, като им се прави физическа проверка и след това се завеждат в програмата "С_организатор". Съгласно тази програма те трябва да се въведат същия ден, съгласно инструкцията.

Вещото лице Х.: Относно завеждането в склада за периода, за който сме проверили сме установили, че е спазван срока за завеждането на продуктите в склада.

Вещото лице д-р К.: Предварително се съгласува менюто за групата, която ще пристигне. Около 10 дни преди това се дава информацията. Склададжията знае какви наличности има в склада и на база на това одобрено меню предварително от калкуланта се допълват наличностите в склада за храните, които ще трябват за изхранването на хората. Менюто предварително се определя за целия ден – закуска, обяд и вечеря на групите. Склададжията ми обясни, че той знае за деня какво ще трябва и предния ден дава за следващия ден храната, като за събота, неделя и понеделник се дава в петък.

Вещото лице Х.: Възможно е документът за вътрешен трансфер, удостоверяващ какви продукти склададжията дава на главния готвач в кухнята, да са повече от един за деня. Документи за вътрешен трансфер през м.август са съставени, но не всички са подписани надлежно от склададжията и главния готвач, което сме посочили в таблицата. За периода, който ни е посочен за проверка сме изследвали всички документи. Като изключим, че част от тях не са подписани, считам, че надлежно са съставени. Няма как да кажем дали документите са надлежно съставени в частта по отношение количествата на продуктите. В тези документи са описани продуктите като вид и количество. Допускаме, че отразените количества са надлежно съставени спрямо нуждите на кухнята от съответните продукти. Не можем да кажем защо са неподписани например документите за вътрешен трансфер на 12,13 и 14.08. Има неподписани документи и на 15.08 и 16.08. Установените липси, които са в резултат на ревизията не сме проследявали по продукти евентуално на какво би могло да се дължи, просто сме нямали такава задача.

Вещото лице д-р К.: В Областна дирекция по безопасност на храните съм главен инспектор, отдел „Контрол на храните”. Всяка една храна, която се приготвя има рецепта за нея и съгласно тази рецепта се определят количествата, които трябва да влязат вътре в храната. Едно от предположенията ми за излишъка на килограмите месо е, че най-вероятно не е влагано цялото необходимо количество за приготвянето на дадената храна. Това мога да предположа след като има излишък на даден продукт. Възможно е да дойдат повече клиенти, но това не би довело до излишък на продукт в кухнята. Това, което ми беше обяснено е, че бройките за хранодена се уточняват вечерта, когато пристигнат определените хора, които трябва да бъдат изхранвани - закуска, обяд и вечеря, тоест, който е на рецепция дава точната бройка за изхранване. По тази бройка се отпускат количествата на храната от склада до кухнята, съобразено с количеството, което е необходимо за приготвяне примерно на 10 човека. Знае се за една супа какво количество трябва да бъде вложено и на база на това се изчислява за 10  или за 15 човека от дадения продукт какво трябва да бъде вложено и той се дава всеки ден.

Вещото лице Х.: Заявките се правят по данни от резервациите на гостите на рецепцията. Ако дойдат по-малко хора от предварително зададените резервации, ще се стигне до излишък на готовата продукция. Ако има резервации примерно за 100 човека и дойдат 90 човека, за тези 100 човека храната вече е приготвена по рецепта и по меню. Трябва да се има предвид, че периода на ревизията е доста голям. По инструкция трябва да се прави ревизия на продуктите в кухнята един път в месеца, а всъщност са направени за 2019 г. една в м.март и една в м.август. Ревизирания период е петмесечен. По принцип системата е доста сложна и не би следвало да има такива драстични излишъци. Като бивш служител на НАП по принцип съм запознат с тази материя относно инвентаризациите бих споделил, че това, което можах да установя и съм го записал най-отзад в заключението, говоря за деня на ревизията, би било редно когато се изготвя ревизия, да се посочва час на започване и час на приключване на ревизията. Тук има инвентаризационен опис, който е с достоверен час от софтуера 15,08 часа, но не можах да установя дали в този опис е извършен разпада на обедното меню, тъй като категорично към 15 часа обедът на 23.08. е приключен. Сервитьорите приключват в 10,30 часа, затова на закуската е извършен разпад, тоест свалено е от склад, кухня това, което е продадено за закуска. Въпросът е, че за обяда, за който продуктите са взети предния ден не можахме да установим дали са включени, може и да са включени, затова би било редно като започва такова нещо да се посочва час на започване и час на приключване, за да е категорично и ясно към кой час се засичат тези продукти.

Вещото лице д-р К.: Във връзка с документите, които ответниците водят по тази програма и понеже ние в ОДБХ точно това следим- кой продукт, кога е дошъл и как е съхраняван, това е изискване на законодателството. Самата програма независимо, че нещата са разписани по друг начин с други наименования и съгласно законодателството в България хода на суровините, съхранението на суровините, по-нататъшното отиване от един склад в друг, от склада до кухнята, това са неща, които ние следим като законодателство и имаме като изискване. Така че програмата в обект "....." за нас е тази, която трябва да бъде. Да, сложна е, но такива са изискванията, за да се проследява годността и произхода на продуктите, както и безопасността.

Вещото лице Х.:  Ясно е, че има периоди, в които главния готвач е отсъствал по някакви причини. Предполага се, че който го замества за тези периоди, би трябвало да носи същата отговорност. Той гарантира с подписа си, че това, което е получено ще бъде с вписаните количества, каквито са по документите. Имам в предвид, че може би трябва да се помисли за солидарна отговорност в такива случаи, в които са установени липси. Главният готвач е материално отговорно лице за продуктите в кухнята. Той отговаря за всички липси и излишъци. Ако се прави редовно ревизия всеки месец, тогава дори и да се установят излишъци много по-лесно би могло да се проследи на какво се дължат. Едно е да се проследява петмесечен период, с периоди, в които различни хора от главния готвач са приемали продукти. Друго е това да се прави за период от един месец в който главния готвач не е отсъствал. Не е вписан ревизирания период в самия документ за ревизия, тоест от дата до дата. През м.март е имало ревизия, но не е посочен ясно ревизирания период.

 Вещите лица Х. и д-р К.: Забавихме се с изготвяне на експертизата, тъй като през м.август калкулантът на хотел „.....” беше в отпуск. След това ние последователно бяхме в отпуск. Делото се отлагаше по обективни причини. Голямото количество документи също е причина да се забавим с изготвяне на заключението, тоест задачата беше сложна.

Вещото лице Х.: Претендирам по-голям размер на определения депозит с 200лв.

На вещите лица да се изплати определения по делото депозит от бюджетните средства на съда, като той следва да се завиши за вещото лице Х., съгласно справка- декларация от 200 лв. на 400лв.

Съдът счита, че следва да приеме към доказателствата по делото заключението по назначената комплексна съдебно-техническа експертиза, както и допълнително представените от ответника писмени доказателства с писмо  вх.№ 9901787/06.08.2020 г. на Районен съд гр.Чепеларе. Водим от горното, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ПРИЕМА И ПРИЛАГА към доказателствата по делото допълнително представените от ответника писмени доказателства с писмо  вх.№ 9901787/06.08.2020 г. на Районен съд гр.Чепеларе, а именно  формуляр за оценка на изпълнението на длъжността от служители, заемащи експертни длъжности със спомагателни функции и технически длъжности на Б.П.Б. от 14.01.2019 г., ведно с длъжностна характеристика; формуляр за оценка на изпълнението на длъжността от служители, заемащи експертни длъжности със спомагателни функции и технически длъжности на Р.Д.В. от 03.05.2019 г., ведно с длъжностна характеристика;  формуляр за оценка на изпълнението на длъжността от служители, заемащи експертни длъжности със спомагателни функции и технически длъжности на М.З.Б. от 15.01.2019 г., ведно с длъжностна характеристика; формуляр за оценка на изпълнението на длъжността от служители, заемащи експертни длъжности със спомагателни функции и технически длъжности на Е.Р.И. от 15.01.2019 г., ведно с длъжностна характеристика; формуляр за оценка на изпълнението на длъжността от служители, заемащи експертни длъжности със спомагателни функции и технически длъжности на Р.А.Д. от 14.01.2019 г., ведно с длъжностна характеристика; формуляр за оценка на индивидуалното изпълнение на длъжността главен специалист за Ю.М.Д. от 16.05.2011 г., ведно с длъжностна характеристика; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 24.07.2019 г. със системен № 25571; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 25.07.2019 г. със системен № 25580; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 25.07.2019 г. със системен № 25583; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 25.07.2019 г. със системен № 25581; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 26.07.2019 г. със системен № 25588; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 25.07.2019 г. със системен № 25584; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 24.07.2019 г. със системен № 25568;  документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 24.07.2019 г. със системен № 25563; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 23.07.2019 г. със системен № 25551; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 22.07.2019 г. със системен № 25547; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 22.07.2019 г. със системен № 25538; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 23.07.2019 г. със системен № 25552; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 22.07.2019 г. със системен № 25541; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 24.07.2019 г. със системен № 25565; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 22.07.2019 г. със системен № 25537; приходен документ от 24.07.2019 г. със системен № 25613; документ за вътрешен трансфер от 06.08.2019 г. със системен № 25699; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 06.08.2019 г. със системен № 25696; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 06.08.2019 г. със системен № 25698; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 06.08.2019 г. със системен № 25691; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 07.08.2019 г. със системен № 25717; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 08.08.2019 г. със системен № 25725; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 07.08.2019 г. със системен № 25704; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 07.08.2019 г. със системен № 25705; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 07.08.2019 г. със системен № 25711; приходен документ от 10.08.2019 г. със системен № 25765; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 08.08.2019 г. със системен № 25720; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 08.08.2019 г. със системен № 25729; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 09.08.2019 г. със системен № 25733; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 09.08.2019 г. със системен № 25731; приходен документ от 05.08.2019 г. със системен № 25758; приходен документ от 08.08.2019 г. със системен № 25762; приходен документ от 05.08.2019 г. със системен № 25758; приходен документ от 08.08.2019 г. със системен № 25762; приходен документ от 10.08.2019 г. със системен № 25765; приходен документ от 16.08.2019 г. със системен № 25843; документ за вътрешен трансфер от 15.08.2019 г. със системен № 25793; приходен документ от 08.08.2020 г. със системен № 28724; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 10.08.2020 г. със системен № 28725; приходен документ от 08.08.2020 г. със системен № 28726; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 10.08.2020 г. със системен № 28727; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 10.08.2020 г. със системен № 28728; приходен документ от 10.08.2020 г. със системен № 28729; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 10.08.2020 г. със системен № 28730; реализация на продукцията от дата 07.08.2020 г. със системен № 28733; приходен документ от 08.08.2020 г. със системен № 28734; реализация на продукция от 08.08.2020 г. със системен № 28735; реализация на продукция от 09.08.2020 г. със системен № 28736; приходен документ от 10.08.2020 г. със системен № 28759; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 11.08.2020 г. със системен № 28760; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 11.08.2020 г. със системен № 28763; приходен документ от 10.08.2020 г. със системен № 28761; приходен документ /сторно/ от 11.08.2020 г. със системен № 28767; реализация на продукция от 10.08.2020 г. със системен № 28758; документ за вътрешен трансфер от 11.08.2020 г. със системен № 28757; приходен документ от 11.08.2020 г. със системен № 28756; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 11.08.2020 г. със системен № 28755; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 11.08.2020 г. със системен № 28753; приходен документ от 10.08.2020 г. със системен № 28749; приходен документ от 10.08.2020 г. със системен № 28748; реализация на продукция от 10.08.2020 г. със системен № 28750; приходен документ от 10.08.2020 г. със системен № 28747; реализация на продукция от 11.08.2020 г. със системен № 28778; приходен документ от 11.08.2020 г. със системен № 28777; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 12.08.2020 г. със системен № 28775; приходен документ от 12.08.2020 г. със системен № 28774; приходен документ от 11.08.2020 г. със системен № 28772; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 12.08.2019 г. със системен № 28733; приходен документ от 13.08.2020 г. със системен № 28784; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 13.08.2020 г. със системен № 28783; приходен документ от 13.08.2020 г. със системен № 28794; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 13.08.2020 г. със системен № 28793; реализация на продукция от 12.08.2020 г. със системен № 28786; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 13.08.2020 г. със системен № 28785; приходен документ от 13.08.2020 г. със системен № 28796; приходен документ от 14.08.2020 г. със системен № 28797; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 14.08.2020 г. със системен № 28798; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 14.08.2020 г. със системен № 28812; приходен документ от 14.08.2020 г. със системен № 28811; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 14.08.2020 г. със системен № 28810; документ за вътрешен трансфер склад кухня от 14.08.2020 г. със системен № 28809; документ за вътрешен трансфер от обект склад кухня от 14.08.2020 г. със системен № 28805; реализация на продукция от 13.08.2020 г. със системен № 28802; приходен документ от 13.08.2020 г. със системен № 28801; приходен документ от 13.08.2020 г. със системен № 28800; приходен документ от 13.08.2020 г. със системен № 28799, както и заключението по назначената комплексна съдебно-техническа експертиза, изготвено от вещите лица Х. и д-р К..

Юрисконсулт М.: Нямам други доказателствени искания. Няма да соча нови доказателства. Считам делото за изяснено от фактическа страна, моля да бъде даден ход по същество.

Съдът счита, че делото е изяснено от фактическа и правна страна,  и затова

О П Р Е Д Е Л И:

ПРИКЛЮЧВА СЪДЕБНОТО ДИРЕНЕ

ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО ПО СЪЩЕСТВОТО НА СПОРА

Юрисконсулт М.: Моля да оставите в сила заповедта на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „....“ за налагането на дисциплинарно наказание на Ю.М.Д.. На първо място заповедта е издадена от компетентен орган, при спазване на производствените правила, същата е правилна и мотивирана. Били са установени и констатирани излишъци и липси на хранителни продукти от кухнята на хотел „.....”. В качеството на главен готвач и съгласно длъжностната характеристика Ю.М.Д. носи лична отговорност за получените хранителни продукти и напитки. Освен това като основна цел на неговата длъжност в длъжностната характеристика е да организира производството по определеното меню и рецептура в кухнята на хотел „.....”. От съставената експертиза се потвърди, че жалбоподателят не е изпълнил това свое задължение да организира дейността в кухнята на хотел „.....” и въпреки че периода, който е изследван е изготвена ревизията е по-дълъг, то при една добра организация от негова страна на дейността в кухнята, то не би следвало да има излишъци и липси или поне не в такъв огромен размер. Допуснати са и други нарушения от Ю.М.Д., за които са му изискани писмени обяснения с конкретно зададени въпроси. Обясненията му са крайно неубедителни. Всички събрани доказателства в дисциплинарното производство са претеглени и преценени и на Ю.М.Д. е наложено дисциплинарно наказание, което е съобразено с извършеното от него нарушение и е в минималното, което предвижда Кодекса на труда, поради което, моля да оставите в сила обжалваната заповед. Моля да ни бъде присъдено юрисконсулско възнаграждение.

Съдът ще обяви решение по делото на 23.12.2020 г.

Протоколът изготвен в съдебно заседание.

Заседанието закрито в 11,40 часа.

 

 

                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

                                                      СЕКРЕТАР: